Saturday, April 5, 2014

Petua :)

Bismillahirrahmanirahim.

Alhamdulillah. Syukur pada Allah Ta'ala dengan segala nikmat dan kurniaanNya.

Hari ini saya nak berkongsi 1 petua. Hurm. Sebenarnya saya bukanlah pengamal tegar petua orang lama. Saya tidaklah berapa bersungguh bila bercakap perihal kecantikan kulit dan sebagainya. Bagi saya, cukup dengan mencuci muka, dan sapu bedak talkum sikit pun dah memadai. Alhamdulillah.

Pernah dengar rawatan kulit menggunakan telur ayam? Kebiasaannya putih telur sahaja yang Famous bila bercakap tentang petua ini. Tapi hari ini saya nak guna keduanya sekali. InsyaAllah. Dengan izin Allah. Sekali lagi, DENGAN IZIN ALLAH, insyaAllah akan menjadi.

ambil 1 biji telur ayam.
Kemudian asingkan kuning dan putih.
Saya ambil yang putih sedikit dan masukkan ke dalam mangkuk kecil lain. Begitu juga yang kuning.
Yang balance, kita boleh guna untuk masak. (Maknanya makan hari tu dengan telur. Yummy!)
Kemudian pukul sedikit telur putih sampai berbuih sedikit. Dan sapu ke seluruh bahagian muka. Tunggu sampai agak kering kemudian bilas. La muka dengan tuala. Next, sapu telur kuning dan tunggu kering sedikit. Bilas dan lapkan muka. SEBELUM itu, saya terlupa. Selawatlah pada Nabi saw setiap kali nak buat sesuatu urusan atau perkara. Baca Basmalah. InsyaAllah dengan izin Allah akan berhasil.

Kena ingat, kita amalkan satu-satu petua kecantikan umpamanya BUKAN sebab nak tunjuk cantiknya kita, putihnya kita, tapi nak JAGA anugerah Allah baik-baik. NIAT kena jaga.

Dan paling penting JANGAN membazir. Telur tadi kita guna SEDIKIT sahaja. Jangan berlebih lebihan.

Boleh amal seminggu sekali. Kalau "rajin". Bagi saya, nak mulakan sesuatu senang, bila ada kemahuan. Tapi nak kekal ISTIQAMAH itu yang susahnya.

Setiap perkara yang dicipta Allah berguna dan bermanfaat pada kita.
Allah Taala tidak menciptakan sesuatu itu dengan sia-sia. Remember that! :)


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment