Tuesday, April 29, 2014

Fenomena Tudung di Malaysia

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Allahumma solli 'ala sayyidina wa maulaana Muhammad.

Minggu lepas saya ke pasar Siti Khadijah, di Kota Bharu. Sambil bawa kawan dari Terengganu jalan2 beli barang. Seperti kebiasaannya, saya hanya "window shopping". Jarang nak berbelanja melainkan betul2 atas keperluan dan betul2 berkehendak. Tambah2 duit tiada, semuanya atas ihsan ayah dan ibu.

Entri kali ini berkaitan 'fenomena tudung di Malaysia'.
Seingat saya, dari zaman sekolah rendah, tudung yang mula-mula menjadi fenomena dalam kalangan wanita muslimah adalah TUDUNG BAWAL. Masa tu rasanya tiada lagi inner macam sekarang. Jadi bila pakai pasti akan nampak jarang. Semoga Allah ampunkan dosa pada ketika itu. Kemudiannya timbul TUDUNG WARDINA, semua pun beralih ke tudung tersebut. Tak sampai beberapa ketika, umpama kata kehangatan tudung wardina tak hilang lagi, dah keluar tudung2 lainnya. Tudunglah yang saya kira paling CEPAT proses pertumbuhannya, sehinggakan tak sempat kenal yang ini, dah keluar yang baru. Hampir tiap tahun keluar trend baru, nama baru, corak yang baru dan juga cara pemakaian yang mungkin berbeza dengan tudung bawal zaman dulu-dulu.

Persoalannya adalah, apapun tudung yang kita pakai hari ini, adakah telah pun memenuhi syarat tudung yang di gariskan syarak? Perhati. Perhalusi. Setiap benda ada syaratnya, sama juga dengan berpakaian,bertudung. Itu indahnya islam. Ada panduan, ada batasan. Jadi saya terpanggil untuk membantu semua muslimah di luar sana untuk check, repair and upgrade cara pemakaian tudung kita.

Di bawah ini saya sertakan 1 gambar yang saya kira boleh membantu.

Muslimah yang dikasihi,
saya sendiri berpendapat, alangkah indahnya jika hidup bersyariat. Terjaga dan terpelihara. Bukankah tudung(hijab) itu sebagai pelindung? Pakailah apa sahaja, andai bertepatan dengan tuntutan syariat, maka insyaAllah ALLAH suka dan redha. Saya bukan anti fashion, fitrah wanita memang suka benda cantik. Saya suka juga tengok shawl labuh di internet, tapi di hati tetap tudung yang 1 inilah. Alhamdulillah. Pakailah apa jenis tudung sekalipun tapi biar LULUS 4 syarat ini;
1 - Labuhnya melebihi dada.
2 - Tidak jarang sehingga nampak belah dalam
3 - Fabrik tidak melekat sehingga nampak bentuk telinga dan bahu ( dalam konteks ini, bentuk kepala wanita itu dimaafkan syarak sebab memang tidak dapat disenbunyikan bentuknya)
4 - Tidak berlebih dari segi warna dan coraknya (labuci2 atau brooch)

Perhati 4 syarat ini, maka insyaAllah tudung yang anda pakai sekarang ini sempurna. Mudah bukan? :)

Ada hikmah, ada sebab musabbab bila ISLAM letak panduan dalam berpakaian dan berhijab. Satunya untuk melindungi wanita ISLAM itu sendiri. Na, sayangnya ALLAH dan RASULULLAH pada kita. :')

Jom perbaiki. Semoga mampu untuk istiqamah berpakaian ikut syariat dan menyebarkannya.

Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala aali sayyidina Muhammad


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment