Saturday, March 29, 2014

Sana yang menyakitkan

Bismillahirrahmanirrahim

Lama rasanya tidak singgah di sini. Bukan kerana kekangan masa, tapi kekangan untuk mendapatkan wifi "percuma". Alhamdulillah, hari ini terpanggil untuk mencari app blog di playstore. Jumpa 1, harapnya nanti senanglah nak update. Orang yang banyak benda dalam kepalanya macam saya ni, kalau tak di letak dalam blog, nanti 'bersepah' di facebook dan instagram.
Apa khabar hati?
Apa khabar iman?
Masih 'sihat'kah en nafsu?
Tadi ke pameran orkid di bandar. Teman sahabat. Dia nak balik negerinya esok. Ini mungkin pertemuan terakhir. Alhamdulillah. Sekadar jalan2, pusing2 bandar.
Pertama kali mengenakan niqab di luar. I'm not niqabis. But trying really hard to understand what a niqabis should do. InsyaAllah. Niat "perlu" ada. Pakai atau tidak dikemudiannya itu atas kesungguhan dan keinginan kita.
Berjalan di sekitar pameran dengan sehelai kain di wajah bagi saya satu pengalaman baru. Mata2 sekeliling banyak memerhati. Seumpama tidak berpakaian pula rasanya. Pelik dunia sekarang. Penghuninya yang pelik. Bila melihat orang2 memakai sehelai kain hitam di muka, atau sehelai tudung besar di kepala menjadi bagai satu 'kesalahan'. Sedang yang terbuka tidak pula dihiraukan. Terdengar bisik2 kata dari beberapa lelaki yang saya lepasi.
Ya. Feedback positif. Tapi saya tidak senang. Mata yang memandang, bahkan disertakan "pujian" itu sangat saya merasa sakitnya berada dalam keramaian.
"Nilah yang betul2 faham" , "saya berkenanlah dengan yang tutup muka"
itu salah satu ayat mereka. Astaghfirullah..
Apa yang mereka faham tentang "faham" dalam berpakaian mengikut syariat? Saya rasa mereka tidak cukup "faham". Mengapa perlu di'tegur' orang yang nak laksanakan syariat sedang Allah kata "tundukkan pandangan"?  Bukan menghalang mata melihat. Saya juga melihat. Tapi bukan ditempatnya untuk berkata begitu. Lantang bersuara. Bukan pada tempatnya.

Benarlah kata sebilangan mereka, orang yang nak berhijrah di jalan Allah PASTI besar ujian dan dugaan pada mereka. Bukan sekadar mempedulikan apa kata manusia. Lagipula kita bukan mencari "pandangan" manusia. Cuma "mereka" itu boleh menjadi "asbab" untuk kita dapat dosa, atau himpun pahala.

Serious sangat terkesan.

Hmm.. entri ini memulakan entri2 lanjutan. InsyaAllah. Semoga mendapat hidayah dan taufiq Allah, mampu memperbaiki gaya penulisan dan penyampaian saya.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment