Sunday, June 2, 2013

Sang Mujahid

Bismillah..

Hadith nabi saw,

"“Bahawa sesuatu perbuatan yang baik tanpa dimulai dengan Bismillah maka ia akan terputus dari rahmat Allah s.w.t.”

Dalam satu hadis lain juga dinyatakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:
“Tiada seorang hamba yang mengucapkan Bismillah kecuali Allah s.w.t. memerintahkan malaikat yang bertugas mencatat amal manusia untuk mencatat dalam buku amalannya 400 kebaikan.”

Entri kali ini bertajuk "Sang Mujahid"...
Siapakah sang mujahid yang dimaksudkan?
Tersenyum saya sepanjang proses menyiapkan entri ini. Barangkali ada yang berfikir,
"Ah, mujahid, mesti tentang muslimin...bla..bla"


benarkah ia tentang perihal sang adam?
...

Ini Mujahid yang saya maksudkan

                                               * saya pinjam gambar Mujahid ya, Umi *

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (semulajadi, bersih dan suci dari dosa), kemudian para ibu bapalah yang mencorakkannya sama ada akan menjadi (beragama) Majusi, Yahudi, Nasrani (ataupun beriman kepada Allah)”..

Tengah hari tadi ke rumah Mujahid comel ni..
Kenduri kesyukuran dan bercukur dia..
Sejuk hati tengok si comel ni..
Tapi tak sempat cium dia.. semua pasti suka cium baby, bau-bauan ahli syurga :)
Semua start dukung dia, dah ada bakat dah semua. :)

Hati ini berbisik, 'Ya Allah, mudahkan urusan sahabat-sahabatku, dalam urusan jodoh dan keluarga mereka'

Jangan pernah rasa malas untuk mendoakan sahabat-sahabat..

Daripada Abu Darda’ RA bahawa dia mendengar Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya : “ Tidaklah berdoa seorang muslim terhadap saudaranya secara ghaib (tanpa diketahui oleh saudaranya itu) melainkan akan berkatalah para malaikat, engkau juga beroleh yang seumpama dengannya.” 
(Riwayat Muslim)..

*jadi sesiapa yang nak cepat dapat jodoh, doakan semua sahabat sekeliling agar mereka dapat jodoh yang terbaik*
tersenyum lagi. Fatimah ni.. haish!

***

Tadi sempat singgah ke Tanah Merah.
Suatu masa dulu, saya pernah buat entri tentang masjid Tanah Merah yang sangat di rindui. 
ALHAMDULILLAH.
Hari ni adik-adik bawa kami solat zohor di sana.
Sangat gembira
Syukur pada Allah Ta'ala kerana mengabulkan keinginan hambaNya yang berdosa ni..

Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Allah Taala berfirman: Aku sesuai dengan persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku selalu bersamanya ketika dia mengingat-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam dirinya, maka Aku pun akan mengingatnya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam suatu jemaah manusia, maka Aku pun akan mengingatnya dalam suatu kumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka. Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa. Dan apabila dia datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari. 
(Shahih Muslim No.4832)

*Aku sesuai dengan persangkaan hambaKu"

Yakin dengan Allah, DIA pasti akan kabulkan permintaan hambaNYa.
Cuma mungkin ia tertangguh seketika kerana masih belum masanya untuk ditunaikan.. Allah akan memberi saat kita benar-benar bersedia dan perlukannya..
Mungkin juga kerana dosa-dosa kita dengan Allah..
Lazimi istighfar, kerana itu dapat melapangkan rezeki..
insyaAllah..

Tak banyak kisah sang mujahid tapi semoga yang lainnya memberi manfa'at..
Jangan dilihat pada siapa yang menulis, mencoret ruangan ini, kerana saya bukanlah sesiapa.. 

Wallahuta'ala a'lam...





No comments:

Post a Comment