Tuesday, June 25, 2013

Saat kerinduan menyapa


Bismillahirrahmanirrahim...

Dirancang segala urusan, namun jawapannya ada pada Allah.

Saat bahu lemah menggalas amanah, tiada tempat untuk berkongsi kisah, pada sejadah usang juga wajah di hadap, menuju Allah..

Zohor tadi, usai solat jemaah, aku duduk bertelaku di sejadah. Seketika. Rasa tenang sang hati saat itu.

Ku tinggalkan lelah dikejar urusan dunia seketika.

Pesan pada diri, jangan gopoh saat menghadap Allah. Kita bukan berurusan dengan manusia.
Dengan manusia kita menjaga adab, apatahlagi jika dengan Allah. Lebih-lebih lagi.

Biar ada sopan,
biar ada tertib,
biar ada tenang.

Seketika, mataku terpandang pada sebatang tubuh di hadapan.
Lama sujudnya.
Dia rindu pada TuhanNya.
Sujud lamanya buat aku cemburu pada dia. 
Membuat aku mengerti, dia banyak berbicara dengan TuhanNya. 

Kerinduan itu membuatkan dia menjadi pendiam.
Diam tatkala suasana keramaian.
Berbicara saat diperlukan.

Aku cemburu padamu sahabat.







Satu mesej masuk ke inbox.
"Tim, semalam saya mimpi awak pakai niqab"

Tersentak sang hati membacanya. Sebak rasa dada.
Allahu Allah. 
Itu impianku. 
Itu keinginanku. 
Aku berharap adanya ISTIQAMAH padaku.

Ia cuma berkenaan MASA.
Membiarkan MASA berputar menentukannya.

Aku bagitahu Allah apa rasaku.
Apa keinginanku.
Kerana aku yakin Dia mendengar setiap perbicaraanku.

Allah, kuatkan aku saat lemah mula menjengah.
Saat hati dirobek pecah.
Allah, hapuskan kesedihan hambaMu ini dan segala kesedihan sahabat-sahabat yang membaca entri ini.
Amiin ya rabbal 'alamiin.

No comments:

Post a Comment