Thursday, May 30, 2013

Rindukah kita pada Jumaat?


Lama rasanya entri saya dirasakan seperti tidak memberi manfa'at pada semua. Entah apa yang saya coretkan. Banyak berkisar tentang permasalahan HATI yang tiada sudah dan akhirnya. Tinta basah dengan kunjungan air mata yang mungkin tiada nilainya di sisi Allah Ta'ala..


Coretan ini bukanlah apa-apa, bukan juga dari siapa-siapa, namun semoga perkongsian ini memberi kebaikan berpanjangan buat saya dan semua..
Semoga limpahan rahmat, kemuliaan, kasih sayang serta keampunan Allah swt sentiasa mengiringi perjalanan hari-hari dalam hidup kita, kedua ibu bapa, adik beradik, sahabat-sahabat seluruhnya yang berada di dalam jagaan dan perlindungan Allah, serta sesiapa sahaja yang saya temui setiap hari dan waktu..


Perkongsian pagi ini, semoga Allah Ta'ala berkati..

Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya hari Juma‘at adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah Subhanhu wa Ta ‘ala iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah, pada hari Jum‘at itu terdapat lima kejadian iaitu hari yang dijadikan Adam ‘alaihissalam dan Baginda di turunkan daripada syurga ke muka bumi, dan pada hari itu juga wafatnya Adam ‘alaihissalam, dan Allah mengurniakan satu saat di mana doa-doa dikabulkan kecuali doa-doa maksiat, dan hari Jum‘at juga akan terjadinya hari Kiamat”. (HR Ibnu Majah)






Orang beriman PASTInya merindui kedatangan penghulu segala hari, JUMAAT PENUH BARAQAH.. Persoalannya, adakah kita 'golongan beriman' itu?

Sabda Nabi sallallahu'alaihi wasallam,
“Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.”
(Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, maka siapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali) "
(HR Al Baihaqi)

Betapa MAHA PEMURAHNYA ALLAH TA'ALA, menawarkan kebaikan yang sangat hebat, dengan cara yang sangat mudah, BERSELAWAT..


Egokah kita untuk menolak tawaran ini?
Allahu, tidak bersyukurnya kita, lalainya hati-hati kita..

Manusia ini, banyak masalah hatinya, yang tidak akan terungkai jika HATI tiada ALLAH padanya..
Kata murabbi, berselawatlah, masalah itu akan hilang..

Jumaat dan kelebihannya mungkin tidak bertandang lagi nanti.. Tanamkan dalam hati, untuk jadikan hari JUMAAT kali ini yang terbaik. insyaAllahu ta'ala..

Andai ini tinta terakhir, semoga Allah ampunkan saya dan semua yang membacanya, memberi kebaikan untuk kebaikan kita di sana, tempat tujuan yang abadi.

Koleksi gambar-gambar 


Jangan pernah merasa lemah. 
Jangan pernah merasa jauh. 
Allah itu dekat pertolonganNYA.


Basahi lidah dengan Zikrullah.
Itu sumber KEKUATAN.
Itu sumber KETENANGAN.

















No comments:

Post a Comment